Mata pelajaran : Pendidikan al-Quran
Bidang : Hafazan
Tajuk : Surah Yasin Ayat 1-5
Hari : Jumaat
Tarikh : 31/12/2009
Masa : 7-7.40 petang
Tingkatan : 4 hEBAT
Bilangan murid: 10 lelaki 20 perempuan
Objektik umum: Murid dapat menghafaz surah Yasin ayat 1-5
Objektif Khas :
Di akhir pengajaran murid akan dapat:
1) membaca ayat 1-5 surah Yasin
2) membaca ayat 1-5 surah Yasin dengan bertajwid
3) menghafaz ayat 1-5 surah Yasin
Pengetahuan sedia ada:
1) Murid penah membaca surah Yasin.
2) Murid-murid telah biasa mendengar surah Yasin semasa sembahyang jemaah.
Nilai:
1) Budaya menghafaz al-Quran
2) Cermat dalam bacaan
3) Menyedari bahawa tiap-tiap kesukaran berakhir dengan kemudahan.
Kemahiran:
1) Menghafaz al-Quran
2) Membaca Al-Quran secara talaqi musyafahah
Sumber pengajaran dan pembelajaran:
1) transperansi
2) OHP
3) Pen marker
4) Komputer
Langkah/Masa Isi Pengajaran Aktiviti Guru Aktiviti Pelajar Sumber P&P
Pendahuluan
(2 minit) Bacaan doa Guru meminta seorang murid untuk membacakan doa.
Guru bertanyakan keadaan pelajar. Seorang murid membaca doa dan diikuti oleh murid-murid yang lain.
Murid-murid bersedia.
Set Induksi
(3 minit) Gambar orang yang sedang bekerja. Guru mempamerkan gambar orang yang sedang bekerja.
Guru mengajukan beberapa soalan:
1. Mengapakah kita perlu bekerja?
2. Bolehkah kita memperoleh sesuatu tanpa bekerja?
Murid melihat gambar tersebut.
Murid-murid menjawab.
Langkah 1
(7 minit) Surah Yasin
ayat 1-5
yASEEN...WAL qUR AANIL HAKEEM.......
Guru membaca ayat.
Murid-murid diminta mengikut bacaan guru dengan suara yang kuat sambil melihat tranperansi yang dipaparkan.
Dua orang murid diminta membaca ayat dan diikuti oleh murid-murid lain Murid-murid mendengar bacaan guru dan mengikut secara senyap.
Murid-murid mengikut bacaan guru dengan kuat sambil melihat transperansi yang dipaparkan
Dua orang murid membaca ayat dan diikuti oleh murid-murid yang lain.
Transperansi dan Projektor
Langkah 2
(15 minit) Surah Yasin
ayat 1-5
Hukum tajwid
Contoh:
Guru menerangkan hukum tajwid yang terdapat di dalam surah
Murid-murid diminta menyebut kalimah-kalimah lain yang mempunyai hukum tajwid yang lain. Murid mendengar penerangan hokum tajwid yang terdapat dalam surah
Murid melakukan apa yang diarahkan oleh guru
Langkah 3
(15 minit) Surah Yasin
ayat 1-5
Guru membaca tanpa melihat teks
Guru meminta seorang murid lelaki dan seorang perempuan membaca tanpa melihat teks.
Guru meminta membaca tanpa melihat teks secara berselang seli antara lelaki dan perempuan Murid membaca tanpa melihat teks
Seorang murid lelaki dan seorang perempuan membaca tanpa melihat teks
Murid lelaki dan perempuan membaca tanpa melihat teks secara berselang seli
Penutup
(3 minit) Surah Yasin
Ayat 1-5 Guru meminta murid-murid membaca bersama-samanya Murid-murid membaca bersama-sama guru.
Penilaian:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Nama: Mohd Faizal
Tandatangan:
اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُسْلِمِيْنَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ
-
Selasa, 15 September 2009
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan